Tips voor in de klas

  • Praat erover in de klas! Zorg voor begrip bij de medeleerlingen. Dit kan op verschillende manieren afhankelijk van de leeftijd van de kinderen. Boekjes, liedje, voorlichting, er is van alles mogelijk op dit gebied. Lees: Ze vinden me druk, M. Delfos, uitgeverij Nino, 2006 en de AD(H)D survivalgids, J.Taylor Phd., Abimo, 2016
  • Laat het kind merken dat het er mag zijn, ook met het gedrag dat hij vertoont. Blijf het leuke, creatieve, energieke kind zien.
  • Zorg voor duidelijkheid. 
  • Herhaal veel, ook de regels voor het buiten spelen. Dit is echt nodig!
  • Word niet boos als het kind de opdracht niet weet of begrepen heeft. Leg het nog een keer uit.· 
  •  Geef korte opdrachten. Splits zo nodig opdrachten op in stukjes. Hierdoor houdt het kind het overzicht. Laat niet per se alle opdrachten van een taak maken. Compact de opdrachten als het kind de opdracht goed begrijpt.
  • Zorg ervoor dat het kind gemotiveerd blijft om de opdrachten te maken. 
  • Geef veel complimenten en geef het compliment direct na het goede gedrag.
  • Probeer negatief gedrag te negeren zolang dit mogelijk is. Zorg ervoor dat de naam van het kind niet te vaak valt 
  • Werk met een beloningskaart, spreek één punt af waaraan jullie gaan werken en beloon steeds direct na de juist uitgevoerde opdracht.
  • Spreek een stopteken af.
  • Geef de leerling af en toe de gelegenheid om even te bewegen. Laat het een klusje opknappen of een loopje door de school maken.
  • Gebruik een timer. Na iedere periode geconcentreerd werken, mag het kind even bewegen.
  • Geef het op tijd aan als iets anders gaat dan anders. Leg duidelijk uit wat er gaat gebeuren en wat je verwacht van het kind.
  • Samenwerking met ouders
  • Blijf in gesprek met de ouders! Lees ook: Samenwerken met ouders op deze site.


    Kijk ook op: 


    Contact: haasnootje@live.nl
    Mogelijk gemaakt door Webnode
    Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin